Traductor

TICtelles? Una reflexió davant el canvi (..o no)




Queden poques setmanes per a finalitzar el present curs escolar. S'acosten els canvis LOMQE i l'allau d'ofertes editorials és notable. Nous materials, noves propostes (o no tan noves) que els docents de primer, tercer i cinqué de Primària han d'avaluar.

La gran majoria d'oferiments pedagògics inclouen una vessant fonamentada en l'ús d'eines TIC.  La utilització de les "noves tecnologies" comporta innovació pedagògica?

Aquesta pregunta fa temps que s'hauria d'haver formulat en el centres educatius, però ara, amb el nou maquinari que està arribant a les escoles (PDI, tauletes,...) i amb la nombrosa oferta de materials digitals, cal replantejar-la encara que només siga com a part de la reflexió que tota decisió requereix.

Amb l'ànim de que aprofite de guia en el procés d'examen dels materials editorials adaptats a la LOMQE, aquesta bateria de vint preguntes pot servir per a centrar l'anàlisi i, al mateix temps, valer d'eix que estructure els avantatges i els inconvenients que tot procés d'elecció ha de contemplar.

  1. El llibre físic incorpora una llicència digital? La llicència digital s'ofereix a banda del material escrit?
  2. El preu del llibre inclou l'ús del material digital?
  3. La llicència digital és independent del material imprés?
  4. La llicència digital serveix sols per a un curs escolar?
  5. El plantejament TIC gira única i exclusivament al voltant del llibre imprés?
  6. El material digital és una prolongació projectable del material escrit?
  7. Les activitats digitals proposades són una extensió de les activitats tipus del llibre amb l'única novetat de poder ser resoltes mitjançant maquinari?
  8. L'ús de l'oferta TIC es redueix a emprar els materials mitjançant la pissarra digital?
  9. Una mateixa llicència digital pot emprar-se en més d'un dispositiu?
  10. El plantejament metodològic mitjançant l'ús de les TIC manté els esquemes didàctics establerts pel llibre de text?
  11. L'oferta digital es circumscriu al programari proposat o contempla la utilització d'alternatives complementàries?
  12. L'estructura de la plataforma digital de l'editorial presenta un plantejament rígid en les relacions professorat/alumnes?
  13. L'ús d'aquesta plataforma és compatible amb altres emprades al centre com ara Google Apps for Education?
  14. La utilització de les eines TIC ofertades pot provocar un ritme desigual d'aprenentatge entre els alumnes amb recursos tecnològics domèstics i els que no en tenen?
  15. Emprar la llicència digital dins l'àmbit casolà permet que en algun moment la programació docent es veja superada per les activitats realitzades a casa?
  16. El material digital complementari emprat pel professorat i el generat per les activitats realitzades roman sempre dins el control dels autors?
  17. Queda clara la convivència entre recursos d'autor (editorial) i recursos Creative Commons?
  18. La infraestructura (wifi, ample de banda suficient,..) del centre educatiu permet l'ús òptim de materials digitals?
  19. El treball "sense connexió" (descàrrega de materials i gestió local) preveu la sincronització de dispositius i contempla els recursos personals i materials necessaris?
  20. L'ús del nou material promou canvis metodològics?


Finalment no cal perdre de vista que innovació educativa no es redueix a un canvi de pissarres o de suport de llibres. Actualment tenim a l'abast moltíssims recursos i experiències que ens poden ajudar a que el "canvi" no sols siga de format.


Alguns recursos:

http://cent.uji.es/octeto/node/2593

http://ca.wikibooks.org/wiki/Portada

http://es.wikibooks.org/wiki/Portada


1 comentari:

  1. Quanta raó tens Vicent, però creus que la majoria de professionals que tenim a les escoles s'ho plantejaran... o més, creus que estan preparats per entendre les qüestions tècniques que has preguntat. De tota manera paga la pena l'intentar-ho.

    ResponElimina

Animeu-vos a participar!