Cada any, arribat el mes de juny,
els centres educatius enceten la tasca de realitzar la memòria del curs que
finalitza. Valoració de resultats, constatació d’activitats realitzades, anàlisi
del funcionament dels diferents òrgans o propostes de millora són alguns dels
continguts que formen part del document final que, de forma més o menys encertada,
reflexa tot un any escolar.
Enguany s’haurien d’haver afegit
més apartats al guió inicial que estructura aquest document: Incidència de la
devaluació de la imatge del professorat (de vegades encoratjada des de les
institucions públiques http://www.youtube.com/watch?v=XXbz1LhYP4s)
, repercussió de l’augment de les ràtios, organització dels centres davant la
disminució de la quantitat de professorat , conseqüències de les retallades en
sous i sexennis (per cert, aquestes últimes, afecten al professorat que, en
teoria, té més experiència i formació), efecte de la falta de pagament d’ajudes
i beques, estat pressupostari dels centres escolars, anàlisi de les causes i
conseqüències de la no realització d’activitats complementàries i extraescolars...
El 2011-2012 (possiblement també
els pròxims) passarà a ser recordat com el curs de les reunions informatives,
de les decisions preses en claustres inacabables, d’assemblees, de
manifestacions, de mobilitzacions, de vagues. Pot ser haja estat bé dedicar-li
temps a la reflexió, al diàleg entre companys, a l’anàlisi, a prendre
consciència d’allò que moltes vegades es fa per inèrcia, a arribar a acords de
centre presos per majoria, a l’exercici de l’activitat democràtica... Però tot aquest moviment també ha produït enfrontaments
i discussions en el si dels claustres que, sovint, han donat com a resultat la
divisió, el desacord o la desunió.
Unes vegades per enarborar un esperit pedagògic desbordant i d’altres
per veure l’ocasió idònia per a eliminar activitats en les que mai s’ha cregut
(activitats complementàries dins l’aula, eixides, festes i celebracions,
excursions,...); els professors i les professores s’han reafirmat en criteris
propis i quasi innegociables que en un futur no massa llunyà promouran canvis
profunds en les “tradicions” de les nostres escoles.
Ara, amb la supressió de la paga
extraordinària de Nadal, amb la pujada de l’IVA, amb la reducció de la percepció
de l’atur i d’altres disbarats; apareix la base de la futura llei d’educació (i
ja són massa), la LOMCE (Ley
Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa). Es de preveure que l’esperit pedagògic
desbordant vaja minvant i que la reducció d’activitats “distintes” o “inservibles”
siga major.
Llegint les propostes per a l’avantprojecte
de la LOMCE (http://www.educacion.gob.es/horizontales/ministerio/campanas/lomce.html)
tot apunta a que el “nou” sistema
educatiu no serà tan nou i que la capacitat de canvi i creació disminuirà (http://www.cursosdeverano.info/Noticias/html/N10529_F06072012.html)
perpetuant estratègies pedagògiques (que sols funcionen quan els indicadors
emprats per avaluar el sistema educatiu atenen exactament a un determinat tipus
de metodologia).
És el moment de fer una parada i
analitzar, malgrat que siga per damunt, la nova llei.
Cal destacar que davant un
augment de 37,7 punts en la millora en educació (comparant la població de 55 a
64 anys amb la de 25 a 34 anys), apareguen resultats internacionals desfavorables
com a una de les debilitats del sistema. Aquestes dades negatives provenen de l’informe
PISA (Programme for International
Student Assessment). No cal recordar ara tot el que passa quan una agència de
qualificació o “rating” (Standard & Poor’s, Moody’s o Fitch) baixen la qualificació d’un
estat, un banc o una comunitat autònoma. Quins criteris se segueixen? A qui
beneficia? Com es calcula?...
També s’enumeren com a debilitats
del sistema la baixa població que acaba ESO, l’alt grau d’abandonament primerenc,
baixa taxa d’alumnat excel·lent i les considerables diferències entre
Comunitats Autònomes.
Les solucions passen per reduir
les taxes de fracàs escolar i abandonament, millorar els resultats PISA,
millorar l’expectativa laboral, augmentar la quantitat d’alumnes excel·lents
(...i la resta?), tramitar l’estatut del
professorat docent no universitari ampliant l’autonomia dels centres educatius.
D’entrada pareixen conceptes
contradictoris amb “la generació millor preparada de la història”, que, per
cert, o estan a l’atur o se’n van a treballar a l’estranger com a mà d’obra
altament qualificada.
La metodologia per assolir les
solucions proposades és d’allò més diversa però es pot resumir en la
instal·lació de diferents controls durant la vida educativa que serviran per a “reorientar”
als alumnes, “todos los estudiantes
poseen talento... Pero al terminar primaria los etiquetaremos hacia Bach o FP”
(Mariano Fernández Enguita, @enguita).
Centrant-nos dins l’apartat de
les TIC, si ens fixem en el paper que se li atorga a les “noves tecnologies” veurem que l’allunyament de la realitat es
preocupant.
7.2. Propuestas:
- Incorporar las TIC para permitir el desarrollo de una enseñanza individualizada (cada estudiante puede avanzar al ritmo más adecuado a sus capacidades e intereses).
- Incorporar las TIC para la disminución de costes de apoyos y refuerzos.
- Las TIC como herramienta complementaria a la formación presencial para alumnos y profesores
- Las TIC para el acceso prácticamente ilimitado a recursos educatives globales.
7.3. Medidas:
- Promoción del uso de las TIC como recursos de apoyo por las Autoridades educativas:
- para recuperar asignaturas
- dentro o fuera del horario escolar
- aula abierta
- formación del profesorado
- Utilización compartida de las plataformas digitales del Ministerio por Autoridades educativas, centros docentes, profesores y alumnos.
- Selección de recursos digitales de calidad, y reconocimiento de las aportaciones de la comunidad educativa que cumplan los requisitos de calidad establecidos.
Bàsicament, fent ús d’un to irònic, es redueix l’ús
de les TIC (en cap moment parla de projectes TAC) a emprar la versió digital de
famosos quaderns de càlcul en entorns digitals. On estan les noves estratègies
d’aprenentatge? On la metodologia de treball col·laboratiu? On la creació d’entorns autònoms de treball
per a que el professorat dissenye materials i eines? On la dotació de
maquinari? ....
Previsiblement aquesta aposta per les TIC junt amb
tot el que ja s’ha comentat anteriorment minve l’esperit pedagògic desbordant
en el sector de professionals que aposten clarament per un ús “diferent” de les
Tecnologies de la Informació i la Comunicació. Pot ser que s’escolte a qui
argumentant “les nombroses hores que es passen davant l’ordinador” fan una
valoració superficial dels objectius que es volen aconseguir. És possible que
la tasca d’investigació es transforme en pura execució de plantejaments pedagògics
aliens.
No és el moment de parar, de cedir, no tot ha de ser
negatiu. Si es continua malgrat que les circumstàncies siguen desfavorables, si
es persisteix aprofundint en noves estratègies d’aprenentatge, si es reprèn el camí
encetat; s’estarà sent fidel, malgrat que per a alguns la figura del mestreTIC
passe a ser la del “TIClipollas”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Animeu-vos a participar!